Sunday 18 January 2015

Ubat si ulat buku


Alhamdulillah.

Rezeki nak menjejakkan kaki ke kedai buku MPH akhirnya kesampaian.

Hajatnya untuk mendapatkan sebuah buku terbitan DuBook Press berjudul Diagnosis.

Hatiku tertarik untuk mendapatkannya lantaran kebanyakan review buku yang aku telah baca memberikan komen yang positif atau dalam kata mudah, buku ini seronok dibaca!

Jadi, bila sudah diatur untuk ke MPH keesokan harinya, malam sebelumnya itu, aku membuat sedikit rujukan di google  tentang beberapa buah buku-buku lain yang diterbitkan DuBook Press.

Teringat aku waktu menghadirkan diri ke salah satu konvensyen K-FIQH. Ustaz Zaharuddin pernah berpesan supaya melakukan kajian awal terlebih dahulu tentang penceramah, pembentang, panelis sebelum menghadirkan diri ke seberang kelas, ceramah, perkongsian, forum, diskusi atau apa saja namanya. Kata ustaz, penting untuk kita tahu sama ada berbaloi atau tidak kita meluangkan masa untuk mendengar kata-kata yang dikongsi oleh individu tersebut.

Jadi, apa kaitannya dengan hal membeli buku aku ini? Kata kunci di sini adalah mengoptimumkan masa dengan terkedepan. Terkedepan dalam mengenali susuk penceramah terlebih dahulu supaya masa yang akan dilabukan dijamin bermanfaat. Dan dalam hal ini, terkedepan dalam mencari beberapa buah buku yang menarik untuk dibeli bersama dalam hanya satu trip ke kedai buku. Nampak relevennya? Haha~

Okay, kembali ke cerita tadi.

DuBook Press adalah salah satu media pencentakan indie atau alternatif yang ada dalam pasaran. Antara kedai-kedai buku mega yang berada dalam jaringan terdekat aku iatu Popular dan MPH tetapi hanya MPH sahaja yang meletakkan buku-buku DuBook Press di rak-rak buku kedai mereka.

Jadi, memikirkan peluang ke kedai buku yang jarang-jarang sekali aku dapat, aku haruslah mencari beberapa buku lain yang perlu dibeli. Apa barang ke kedai buku hanya membeli sebuah dua sahaja? Haha.

Jadi, terjadilah transaksi perniagaan seperti di dalam gambar ini. :P


Tada ~~ 

Secara amnya, semua ini dibeli disebabkan oleh faktor yang sama seperti buku Diagnosis. Kerana review buku setiap satunya. Aku seperti sudah lama tidak membaca buku yang berlatar belakangkan humor. Oleh itu, Dari Tanjung Malim ke KLCC dan Dari KLCC ke Tanjung Malim pun dibeli. Alif Lam Lam Ha adalah satu percubaan aku untuk mencabar diri membaca genre buku yang di luar kebiasaan genre pembacaan aku. Semusim di Syurga pula dicapai daripada rak buku MPH disebabkan aku sememangnya teringin untuk membaca paling kurang, sebuah buku daripada Hamka Kereta Mayat. Manakala, Amoi Berhijab dimbil kerana random. Randomly aku teringin nak baca, randomly buku itu dah ada di tangan aku tetapi obviously, aku ada niatlah nak membelinya bila ianya dah ada depan kaunter pembayaran.

So, there the story of how these books were listed in the receipt!  

Doakan moga-moga buku ini tergolong dalam bacaan 2015 aku. Insya ALLAH.

Amin.
           

No comments:

Post a Comment